fredag 1 augusti 2014

För hundra år sedan





I dag för hundra år sedan började den historia som jag har skrivit i min bok Julmatchen på västfronten – Fotboll i Ingen mans land 1914.

På kvällen den 1 augusti kom tidningen Zwickauer Zeitung ut med ett extrablad:
”Kejsaren har förordnat om mobilisering för samtliga tyska stridskrafter.”

Staden Zwickau, där tidningen kom ut, ligger i närheten av Dresden i Sachsen i sydöstra Tyskland. Zwickau var en militärstad. Det nionde kungliga sachsiska infanteriregementet, med nummer 133 i tyska armén, hade sina kaserner där. Detta regemente, som vanligen benämndes IR133, var ett av de många sachsiska förband som var med i stilleståndet i kriget vid jul 1914. Soldater i IR133 spelade fotboll med skottar som de mötte i Ingen mans land. Min historia handlar om två fotbollsspelare, en skotte och en sachsare, som var med i de förband som möttes.

Jag besökte Dresden och Zwickau i början av 2012, då jag satte i gång att samla material till min bok. De som bor där, och deras familjer, har varit med om mycket som är svårt att föreställa sig för en som är uppvuxen i Sverige. Deras farfar eller morfar var kanske med i det första världskriget. Deras far eller kanske morbror var med i det andra världskriget. Själva växte de upp i Östtyskland och var med när muren föll 1989.

I Dresden finns Sachsens statsarkiv och där finns uppgifter om en av de två huvudpersonerna till min berättelse, Albert Schmidt, som var vicekorpral i 133e regementet.  

Den som hjälpte mig att hitta Albert Schmidt är Jürgen Schünzel, bibliotekarie i staden Zwickau. Han visade mig en kopia av ett häfte som stadens fotbollsklubb gav ut vid sitt 25-årsjubileum 1927. På en sida i häftet finns en Gedenktafel. Det är en stiliserad minnestavla med namnen på de medlemmar i klubben som dödades i kriget. Där finns Albert Schmidt och han finns också bland de hundratals soldater regementet som fick medalj i kriget.

Under dagarna efter den 1 augusti rustades regementet IR133 för att dra ut i kriget, först med tåg, sedan till fots. I Skottland, där den andra huvudpersonen i min berättelse då befann sig, började förberedelserna formellt på tisdag i nästa vecka för hundra år sedan. Då ska jag berätta om honom



Min bok Julmatchen på Västfronten – Fotboll i Ingen mans land 1914 kom ut på Atlantis Bokförlag i vintras. Den finns i många bokhandlar och bibliotek och i de vanliga nätbutikerna.
Många författare önskar sina läsare ”Trevlig läsning”. Så kan inte jag säga. Detta är en förfärlig och sorglig historia, om än med guldkant. Jag önskar i stället mina läsare ”Tänkvärd läsning”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar