lördag 9 augusti 2014

De tog tåget till kriget


För hundra år sedan, den 9 augusti 1914, reste de båda huvudpersonerna i min berättelse i väg till kriget. Båda åkte tåg.

I Zwickau i Sachsen marscherade vicekorpral Albert Schmidts regemente från kaserngården till järnvägen. Regementsmusiken spelade när soldaterna gick genom stadens gator. Folk stod i täta led på trottoarerna. Men bara några få vinkade och det verkar inte ha varit något allmänt jubel. Regementets befälhavare Franz von Kotsch skrev i sin bok om kriget att folk i Sachsen var lugna men att det blev livligare när de kom längre väster ut. Folk är olika, konstaterade han, och särskilt rhenländare.

Tåget gick västerut mot regementets utgångsläge för anfallet mot Frankrike. Jag har hittat några berättelser om sachsarnas färd till kriget, som jag har använt i min bok Julmatchen på västfronten – Fotboll i Ingen mans land 1914. Soldaterna fick både mat och dricka och under stoppen fanns chansen att få i väg en hälsning hem med posten.






Den andra huvudpersonen i min berättelse, sergeanten Jimmy Coyle, reste till kriget från Fort George i Skottland. Bataljonens tåg gick till Southampton. De soldater som har skrivit om kriget berättar att det var en svår resa. Det var ont om mat och de fick inget tevatten förrän de hade kommit långt ner i England.

Henry Hyslop var en av officerarna i Jimmy Coyles bataljon. Han skrev en utförlig dagbok under kriget. Så här berättar han om avfärden:

”Det var inte många som hade kommit för att vinka av oss för jag tror att bara några få visste när vi faktiskt skulle ge oss i väg.”

Men ”Beryl och pojkarna” var där. Jag vet inte, men jag förmodar att det var Henry Hyslops familj. Jag har läst hans dagbok från början av augusti fram till början av 1915 och detta är den enda personliga anteckning som jag har hittat. 

Den 11 augusti kom Jimmy Coyles bataljon fram till Boulogne i Frankrike. Samma dag kom Albert Schmidt fram till gränsen till Luxembourg. Det är hundra år sedan på måndag. Då återkommer jag på bloggen.

Skriv gärna till mig. Adressen är: footballinnomansland@gmail.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar