tisdag 5 augusti 2014

Ett proffs från Skottland


I fredags för hundra år sedan började den historia som jag har skrivit om i min bok Julmatchen på västfronten – Fotboll i Ingen mans land 1914. Då mobiliserade Tyskland. En av de miljontals soldater som gjorde sig beredda att ta tåget till kriget var den sachsiske vicekorpralen Albert Schmidt. Han var fotbollsspelare och han är en av huvudpersonerna i min berättelse.

I dag, tisdag 5 augusti, för hundra år sedan fick den andre huvudpersonen order att göra sig beredd för kriget. Det var sergeant James Coyle i andra bataljonen i regementet Argyll and Sutherland Highlanders. Bataljonen hade då sin bas i Fort George, som ligger nära Inverness på Skottlands ostkust. Där övade bataljonen för kriget.



James Coyle, som sannolikt kallades Jimmy, var kapten för bataljonens fotbollslag. På nyåret 1912 spelade han några matcher för proffsklubben Albion Rovers. Bilden visar Rovers lag under säsongen 1911–1912. Jimmy är inte med på bilden, men flera av spelarna på bilden var med i de matcher som Jimmy spelade. Det kan man läsa i tidningarnas referat av matcherna. Bilden och tidningarna finns i biblioteket i staden Airdrie, väster om Glasgow.





När Albert Schmidts regemente och Jimmy Coyles bataljon möttes mellan skyttegravarna på juldagen 1914 var det en av skottarna som kom ut på fältet med en fotboll så att det kunde bli en match. Var det Jimmy som kom med bollen? Ja, det är väl inte osannolikt. Han var ju bataljonens fotbollsledare.

Den som hjälpte mig att hitta James Coyle var Rod Mackenzie, historiker vid regementets museum i slottet i Stirling i Skottland. När jag kom till museet hade han dukat ett bord med bataljonens officiella dokument och soldatlistor. Där fanns också dagböcker och skildringar av kriget som soldater i bataljonen har skrivit. Dessutom fanns många bilder. 

Det materialet har jag kunnat använda för att beskriva bataljonens väg genom de första fem månaderna av kriget fram till jul då soldaterna fick chans att sparka boll med fienden.

På lördag, den 9 augusti, är det hundra år sedan Jimmy Coyle och hans bataljon trängde sig in på tågen för att resa till kriget. Samma dag marscherade Albert Schmidt och hans regemente till tåget i Zwickau i Sachsen. Jag återkommer på bloggen för att berätta om deras resor.

Några bibliotek har bjudit in mig att berätta om boken i höst. Jag kommer gärna till fler bibliotek eller till föreningar och läsecirklar. Skriv till mig så kan vi nog komma överens om en dag. Adressen är: footballinnomansland@gmail.com.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar