söndag 9 februari 2014

Välkommen till berättelsen om Albert och Jimmy






”Plötsligt kom en Tommy med en fotboll.”

Så berättar en tysk soldat om julstilleståndet, då kriget på västfronten tystnade under julen 1914. Tommy var namnet på de brittiska soldaterna, som både tyskarna och britterna själva använde. I detta fall var det en skotte som kom med bollen och så blev det match mot tyskarna, som kom från Sachsen.

Min nya bok Julmatchen på västfronten – Fotboll i Ingen mans land 1914 (Atlantis) handlar om den här matchen, som är den bäst belagda av alla berättelser om fotboll under julstilleståndet. 

Jag har hittat två soldater, Albert Schmidt och Jimmy Coyle, som var aktiva fotbollsspelare och som var med de där förbanden som möttes vid jul. I min berättelse följer jag Albert och Jimmy från krigsutbrottet i augusti, genom det förfärliga kriget under hösten och fram till en hårdfrusen åker på gränsen mellan Frankrike och Belgien, som blev fotbollsplan på juldagen.

Min blogg footballinnomansland ska handla om berättelsen och om Albert och Jimmy. Jag hoppas att bloggen också ska handla om era tankar om boken, fotbollen och om julstilleståndet. Skriv till mig. Jag ska svara. Tillsammans kan vi utveckla berättelsen.

Julstilleståndet började på julaftonskvällen 1914. Soldaterna slutade skjuta och började sjunga i stället. Några modiga gick ut i mörkret mellan skyttegravarna. De kom överens om att hålla fred under julen. 

På juldagen gick tusentals soldater ut i Ingen mans land. De bytte souvenirer, bjöd varandra på något gott att dricka och röka, visade bilder på sina nära och kära och tog nya bilder av varandra. De begravde sina döda kamrater som hade blivit liggande sedan den senaste tidens strider. Några sparkade fotboll.

Det var soldaterna ute i skyttegravarna som tog initiativ till stilleståndet. De höga befälhavarna försökte hålla i gång kriget men det lyckades inte. Soldaterna tog över och på flera håll var det svårt för generalerna att åter starta striderna. Soldater som tvingades börja skjuta igen siktade gärna på trädtopparna.

Detta är en historia som sätter fart på tankarna. Första världskriget är ett tydligt krig. Om det inte vore så hemskt skulle man kunna säga att det är pedagogiskt. Soldaternas stillestånd och fotbollsmatchen skärper bilden av kriget. 

Det här är min första bok som kommer ut på ett riktigt förlag. Hos Atlantis har jag fått god hjälp på många sätt. Den viktigaste hjälpen var förstås att bokförläggaren Helena Hegardt du Rées tände på mitt kvartsfärdiga manus. Sedan bringade redaktören Johan Rosell reda i dispositionen. Patrik Sundström skapade det eleganta och effektiva omslaget. Och Hanna Hedman räddade mig i sista korrekturomgången från ett fel som var så pinsamt att jag inte vill avslöja vad det var.

Till slut ska jag berätta om bilderna. Jag har fått tillgång till dem tack vare hjälpsamma historiker och arkivarier i Sachsen och Skottland. De flesta av bilderna tillhör inte de vanliga från kriget. Flera bilder har tidigare bara visats för en liten krets. Trots att jag nu har sett dem så många gånger kan jag bli sittande länge och titta på detaljerna i ett fotografi. Jag försöker föreställa mig vad soldaterna gjorde i nästa ögonblick, sedan kameran hade klickat.  

Och så finns det en bild som aldrig har visats tidigare. Det är en bild av julmatchen på västfronten. Vår son Johan, 9 år, ritade den när han satt och väntade på mig i Armémuseet i Paris 1987. Jag har tänkt länge på den här boken. Nu kommer den ut i bokhandlarna. Det är spännande.

Läs mer om min bok här:
Atlantis bokförlag

Pehr Thermaenius
footballinnomansland@gmail.com






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar