söndag 7 december 2014

Ännu en soldat som berättade om fotboll


Jag har fått syn på ännu ett brev som berättar om att soldaterna, som jag har skrivit om i min bok, spelade fotboll på juldagen 1914. Det var en av skottarna som skrev hem: ”It is said that some of our boys had four-a-side with them [tyskarna], but I didn’t see it.”

Den som skrev var korpral Patrick Dea i andra bataljonen ur regementet Argyll and Sutherland Highlanders. Jimmy Coyle, den skotske huvudpersonen i min bok var med i den bataljonen. 

Patrick Dea skrev till sin hustru och precis som många andra brev kom det så småningom i tidningen, i detta fall i The Falkirk Herald den 16 januari 1915. Jag fick syn på brevet på webbplatsen Great War Forum, där Andrew Thornton har skrivit om det.

Patrick Dea såg inte fotbollsmatchen, så hans berättelse är hörsägen. Ändå är denna nya källa viktig, på två sätt: 

1. Detta är den första berättelsen om fotboll från en soldat i bataljonen. Tidigare kände jag till endast en soldat från den brittiska sidan som har berättat om fotboll på denna plats på juldagen. Det var en sergeant, från en annan bataljon, som höll vakt ett par hundra meter bakom skyttegravarna. Även hans berättelse är förstås hörsägen, men den är trovärdig eftersom hans uppgifter visar att han har talat med soldater som kände till detaljer om vad som hände mellan skyttegravarna. Patrick Deas nya berättelse är hörsägen från en som var närmare händelserna.

2. Patrick Dea gör klart att den som var ute på det stora fältet mellan skyttegravarna under julstilleståndet inte kunde ha koll på allt som hände. Det kan mycket väl ha varit fotboll utan att han såg det. 

Den iakttagelsen är intressant eftersom ingen av de andra skottarna som har lämnat efter sig dagböcker, brev eller skildringar av kriget, nämner något om fotboll på juldagen. Jag har undrat varför. Svaret kan helt enkelt vara att de inte såg när soldaterna sparkade.

När jag skrev boken var jag övertygad om att de källor jag då hade gav tillräckligt stöd för att säga att skottar och saxare spelade fotboll. Sedan dess har nu två nya fotbollsberättelser kommit fram. Först var det den saxiska soldatens brevkort som jag skrev om den 23 november. Sedan fick jag syn på Patrick Deas brev. Så min berättelse har blivit starkare sedan jag skrev den.

Skriv gärna till mig:
footballinnomansland@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar