fredag 14 november 2014

En bra film om fotboll mellan skyttegravarna


The Daily Telegraph i London rapporterar om nytt intresse för fotboll mellan skyttegravarna. Anledningen är att livsmedelskedjan Sainsbury’s julfilm handlar om julstilleståndet i första världskriget 1914. Soldaterna i filmen spelar fotboll. Filmen är så bra att den tävlar i tittartoppen med årets film från varuhuskedjan John Lewis, som fick flest tittare förra året.

Sainsbury’s film finns här:
https://www.youtube.com/watch?v=NWF2JBb1bvM
Artikeln i The Daily Telegraph finns här:
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/retailandconsumer/11227831/Has-Sainsburys-Christmas-advert-left-John-Lewis-out-in-the-cold.html

Jag tycker att Sainsbury’s film är bra. Ungefär så där kan det ha gått till. Jag kan se detaljer som är korrekta i den här filmen, men som har blivit fel i andra skildringar. Fotbollen ser ut att vara av rätt årgång och soldaterna har inte stålhjälmar (de kom först 1916). 

Men det är klart att filmen är lite tillrättalagd. Soldaterna är hela och rena och nyrakade. Skyttegravarna ger ett alltför hemtrevligt intryck, utan lervälling över fotknölarna. En krigshistoriker i England påpekade för mig att den taggtråd och de krevadgropar som syns i början av filmen inte längre syns till när matchen börjar. Och det snöar i filmen. Det har jag inte sett i någon skildring av julstilleståndet. Det var kallt och det var rimfrost på marken, men det snöade inte.

Jag är glad att Sainsbury’s har valt att berätta om fotboll mellan skyttegravarna i sin julfilm. Det ökar chansen att denna starka berättelse når ut till fler.

Skriv gärna till mig om filmen.

Pehr Thermaenius
footballinnomansland@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar