onsdag 2 april 2014

Fotbollens goda kraft


När första världskriget på västfronten tystnade vid jul 1914 blev fotboll en symbol för fred i motsats till krig. Flera soldater som möttes mellan skyttegravarna tänkte på fotboll. De pratade fotboll och några fick chansen att spela. Fotboll visade sin goda kraft.

Hur ska man få ihop det med de onda krafter som fotbollen släpper loss och som visade sig när en fotbollssupporter blev dödad i helgen på väg till en match? Fotbollsledare och politiker försöker förstå hur fotbollens goda krafter ska kunna överväldiga de onda. Erfarenheten från första världskriget kan kanske vara till hjälp.

Under julstilleståndet fick soldaterna träffa sina motståndare. I skildringarna av vad som då hände vimlar det av hjärtliga handslag och dunkar i ryggen. Det är uppenbart att män blev överraskade av att motståndarna visade sig vara justa killar och att de hade mycket gemensamt.

Så är det nog också med fotbollslagens supportrar. Jag tror att de har mycket gemensamt och jag tror att de skulle tycka att killarna på motståndarsidan var justa om de fick chans att träffas. Men hur ska de få chansen att träffas, utom i slagsmål? 

Jag önskar att de finge spela fotboll, som soldaterna på västfronten.

- - -

I helgen fick jag tillfälle att berätta på Historiska museet i Stockholm om min nya bok Julmatchen på västfronten – Fotboll i Ingen mans land 1914. Vi hade inte tur med vädret. Det var vårens vackraste dag, så det var inte många som kom till museets bokhelg. Men de som lyssnade blev tagna av min berättelse, liksom – ja, det är sant – alla andra jag har talat med. 

I morgon, torsdag 3 april får jag en ny chans att berätta om soldaterna som spelade fotboll i stället för att kriga. Då arrangerar NK i Stockholm en författarkväll i Bobergs matsal klockan 18. Prognosen ser bra ut: Molnigt och nordlig vind.

Pehr Thermaenius
footballinnomansland@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar