söndag 9 mars 2014

Vackra böcker om julstilleståndet




Mina två minsta böcker om julstilleståndet är de vackraste – War Game med text och teckningar av Michael Foreman och The Christmas Truce med text av Carol Ann Duffy och teckningar av David Roberts.



War Game är skriven för barn och ungdomar och kom ut första gången 1993. Den handlar om några fotbollspojkar som tar värvning i armén. Vid jul 1914 upplever de stilletåndet i Flandern. Tyska och brittiska soldater var ute i Ingen mans land. ”Då, från någonstans, studsade en fotboll över den frusna leran.”

Det verkar som om Michael Foreman har hört den tyske officeren Johannes Niemanns berättelse om julstilleståndet i BBC 1968. Jag beskriver filmen i min bok Julmatchen på västfronten – Fotboll i Ingen mans land 1914, som nyligen kom ut. Så här berättade Johannes Niemann: ”Plötsligt kom en Tommy med en fotboll, han sparkade och skojade med den...” Sedan blev det match, både i Johannes Niemanns berättelse och i Michael Foremans saga.

Han skriver så att varje ord är laddat med betydelse. Originalboken har teckningar i färg. Min bok är en pocket i svartvitt, men den är ändå vacker.



Den andra lilla boken, The Christmas Truce, var ny för mig när jag nyligen fick den av Agneta Lillieroth. Det var på ett mingel med Stockholms Journalistseniorer, då jag fick tillfälle att berätta om min bok.

Detta är en poesisaga om juldagarna, då rimfrosten gav nya konturer åt taggtråden och åt hårsvallet på en död soldat som blivit liggande mellan skyttegravarna. På kvällen syntes ljusen i de tyska julgranarna och sångerna drev från sida till sida. Nästa dag möttes soldaterna i Ingen mans land.

I showed him a picture of my wife.
Ich zeigte ihm
ein Foto meiner Frau.
Sie sei schön, sagte er.
He thought her beautiful, he said.

Julstilleståndet är en guldkant på den förfärliga berättelsen om första världskriget. 

– – –

Jag har fått en ny recension, i Corren. Den finns här.

Pehr Thermaenius
footballinnomansland@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar