tisdag 18 mars 2014

Johannes Niemann berättade om matchen




Framöver ska jag berätta om de källor där jag hittade uppgifter om Albert Schmidt och Jimmy Coyle, de två soldater och fotbollsspelare som är huvudpersoner i min bok Julmatchen på västfronten – Fotboll i Ingen mans land 1914.

Den viktigaste källan är Johannes Niemann. Han berättade om fotbollsmatchen mellan skyttegravarna i BBC vid julen 1968 och sedan 1969 i sin bok om det sachsiska regementets historia i första världskriget. Filmen heter Christmas Day passed quietly och boken heter Das 9. Königlich Sächsische Infanterie-Regiment Nr. 133 Im Weltkrieg 1914–18. Det kallades vanligen IR133. 

Eftersom Johannes Niemann är den viktigaste källan försökte jag kontrollera om han är trovärdig. Och jag lyckades komma i kontakt med en av dem som arbetade med BBC-filmen. Hon heter Pat O’Brien och hon skrev till mig: ”Jag skulle säga att han var en trovärdig källa.” Jag kände en stor lättnad när jag fick den bekräftelsen.

Johannes Niemann var vid krigsutbrottet fänrik i IR133, där Albert Schmidt var vicekorpral. Hans bok berättar vad som hände i regementet från mobiliseringen den 2 augusti 1914 till slutet på kriget drygt fyra år senare, då de soldater som var kvar återvände till garnisonsstaden Zwickau i Sachsen.

Om en del perioder berättar han dag för dag med många detaljer. Eftersom regementets krigsdagbok inte finns kvar är detta den bästa berättelsen om regementet i kriget. Johannes Niemann berättar både vad han själv och andra var med om. Någon gång under kriget blev han svårt sårad och kom i brittisk vård. Det skrev han i boken, dock utan att nämna när det inträffade, så vi vet inte hur mycket av bokens berättelse som kommer från andra.


Det viktiga för mig är att han var med under julen 1914 och att han berättar om sådant som han var med om. Om julen 1914 berättade han även i BBC-filmen.

I hans bok finns också många bilder, men trycktekniken är på dålig fotokopienivå, så de flesta duger inte att återge. Jag har bara använt en bild, som visar tyska och brittiska soldater mellan skyttegravarna på juldagen. Bilden är tagen från de tyska skyttegravarna genom en kikare.

Mina vänner i Sachsens militärhistoriska förening har i flera år förgäves sökt efter Johannes Niemanns familj. Vi hoppas att hans bilder och anteckningar finns kvar. Det händer fortfarande att nytt material om kriget kommer i dagen. Kanske ökar chansen under minnesåret 2014.

Pehr Thermaenius
footballinnomansland@gmail.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar